Styr på de rigtige IT udgifter 3

Nu hvor krisen kradser alle steder og der skal spares, vil mange nok begynde at kigge på udgifterne til IT. Det er for så vidt naturligt nok. Men før man begynder at optimere og konsolidere, er man nødt til at kende udgifternes faktuelle omfang.

I mange virksomheder ligger der en stor skjult IT udgift i de timer, der ikke registreres. Det er nemlig de færreste tidsregistreringssystemer, der har sagsnumre til sådan noget som:

  • Venter på at min PC/software gider starte…
  • Venter på at printeren gider printe…
  • Hjælper en kollega med noget, som IT burde tage sige af…
  • Venter på, at IT har tid til at løse mit problem…

Når overvejelser omkring besparelser og konsolidering går i gang, bliver det ofte blot til, at økonomichefen kigger på udgiften til hardware/software, og så lønnen til de folk, der holder skidtet kørende. Derudfra konkluderer han, at der sagtens kan spares 15% på indkøb og én eller flere medarbejdere. Det eneste han får ud af det er bare, at flytte de sparede udgifter over i forhøjet tab på de skjulte poster. Det er i hvert fald min påstand, at hvis systemerne og procedurerne ikke er optimale i forvejen, så bliver de nok ikke bedre af, at man skærer noget af det essentielle væk. 

I mange mellemstore virksomheder kan der spares langt mere, hvis en IT chef har overblikket og indsigten i, præcis hvad der egentlig foregår rent IT-mæssigt. Det er ikke småpenge der kan spares, hvis alle medarbejder i snit kan spare 30 minutter om dagen (eller mere) på skjult spild. Det kræver ikke den store økonomieksamen at regne den ud. Problemet er bare, at den IT-relaterede spildtid ofte er skjult for mange, og i nogen tilfælde også for brugerne selv. Det er der, den dygtige IT chef kommer i spil. Men han koster naturligvis også lidt håndører at have gående 😉

3 thoughts on “Styr på de rigtige IT udgifter

  1. Skriv noget... Thomas 26. mar 2009 8:55

    Den kan jeg helt og holdent tilslutte mig.
    Personligt tager det ca. 10 min. hver morgen at starte skidtet op, og det samme hver eftermiddag for at lukke ned…..
    Problemet er nok, at i mange virksomheder sidder IT gemt væk i kælderen eller på en gang for sig selv. De kommer aldrig i kontakt med de almindelige brugere pånær via hotline. Hvis de “kom ud blandt kollegerne”, vill de kunne bidrage med meget mere.
    Så lige som alt andet, glemmer man de skjulte omkostninger, der ligger i spildt tid.

    Man kan sige meget negativt om LEAN tankegang, men der er bestemt også positive sider ved det. Og netop eliminering af spildtid står højt på listen.
    Det gælder jo netop om, at hjælpe medarbejderne samtidig med at man hjælper virksomheden.
    Det er til alles fordel, hvis ruten ud til rygeskuret bliver kortere, hvis computeren starter hurtigere op, hvis vandautomaten sættes rigtigt osv.

    Men det er altid nemmere at kigge på mandskab og lave de nemme beregninger, end det er at se på procesoptimering. Derfor det kortsigtet, er de ting, der ses på. på den lange bane er de rigtige vindere dog de virksomheder, der tager fat i processerne 🙂

  2. Skriv noget... Jan 27. mar 2009 19:44

    Jeg er helt enig. Hvis man virkelig vil vinde noget på den lange bane, så er man nødt til at kigge på processerne.

    Men det er også en “farlig” vej at gå. For det risikerer at gribe ind i den måde folk arbejder på. Eller rettere… det griber helt sikkert ind i den måde folk arbejder på. Og du ved jo nok, at alle ændringer pr. definition er “noget lort” 😉

    Så der følger et lige så stort og kompleks arbejde med at indføre ændringerne og få medarbejderne “overbevist” om, at det rent faktisk er til deres eget bedste.

  3. Skriv noget... Jan 9. aug 2014 11:58

    Nu kan du hurtigt og nemt få et overblik over de skjulte it udgifter lige her: http://prokumo.dk/prokumo-kan/beregn-dine-skjulte-it-udgifter/

Leave a Reply